Nyfikna, kreativa elever
Vi arbetar för en lärmiljö som ger bästa möjliga förutsättningar för alla.
Vår strävan är att få nyfikna, kreativa elever som tar ett aktivt ansvar för
sina studier. I förskoleklassen ses leken som väsentlig för det aktiva lärandet. Vi
arbetar för att eleverna ska bli språkligt och matematiskt medvetna.Pedagogerna i skolan och fritidshemmet samarbetar kring elevens allsidiga utveckling och lärande.
För oss vuxna är alla elever allas angelägenhet!
Vårt lågstadium är tvåparallelligt och till varje klass finns en lärare och en fritidspedagog knuten.
Under de första åren sätter vi fokus på den grundläggande läs- och skrivutvecklingen och matematikinlärningen.
Åk 4-6 är tvåparallelligt. En mentor har det övergripande ansvaret för klassen, samtidigt finns ett nära samarbete mellan alla pedagoger och klasser. Pedagogerna har ämnesansvar och undervisar i flera klasser utifrån sin kompetens. Eleverna har på så vis möjlighet att skapa relationer med flera vuxna, vilket vi ser som en fördel. Arbetssättet är tematiskt och ämnesövergripande. Vi sätter elevens lärande och utveckling i fokus.
Inkluderande
verksamhet i skolan
Vi lever och lär i samspel med varandra. Ett av vår skolas viktigaste uppdrag
är att varje elev ska ingå i en social gemenskap. Vi vill att vår skola ska
tillåta olikheter och rymma mångfald. Vi försöker aktivt skapa arenor där elever
från våra två skolformer kan mötas. Varje individ är unik och måste få känna
stolthet och glädje över detta. Målet, en sammanhållen skola, är ett gemensamt
ansvar för alla.